niedziela, 21 września 2014

Mój pierwszy raz z żywą dynią! *Krojenie, obieranie, purée gotowane i pieczone*


Pewnego pięknego dnia dawca nasienia, z którego wyrosłam ja przyniósł do domu pięknego dorodnego BIOkabaczka i BIOdynie. Kabaczek jak kabaczek, zmutowany ogór z którego mama zrobiła zupę z mlekiem kokosowym (zjadło się). Ale cóż z DYNIĄ!? Ona miała klasę, owiana jakąś legendą, to jakże komercyjne warzywo w okresie jesiennym musiało być po prostu moje- dziecku odebrać taką przyjemność byłoby czynem nieludzkim. Jedyna niepowtarzalna szansa zrobić coś z dyni. Po jakimś tygodniu chillowania na nasłonecznionym parapecie, wzięłam dyńkę (która prawie nabawiła się odleżyn) do ogródka na schody, z zamiarem dobrania się jej do flaków. Ogólnie zewsząd kibicowali mi kochani sąsiedzi, którzy przez jakieś 3h wiernie mi dopingowali z okien. Wziąć tasak, piłę, pociachać i wpierdzielić do gara. To byłoby zbyt proste.



Dynia – wartości odżywcze, witaminy i minerały


"Dynia jest niskokaloryczna (10 dag to 28 kcal), bogata w B-karoten (426 μg witaminy A w 100 g - dzienna norma dla dzieci i połowa zapotrzebowania dorosłych), ma sporo potasu (340 mg/100 g), wapnia (21 mg), fosforu (44 mg) i witamin z grupy B, zwłaszcza witaminy B2 (0,11 mg - ok. 10% dziennego zapotrzebowania), do tego jest zupełnie pozbawiona sodu. Dlatego dynia pomaga w odchudzaniu i leczeniu nadciśnienia. Działa odkwaszająco na organizm, wzmacnia układ odpornościowy. I co ważne, nawet po ugotowaniu nie traci cennych właściwości. Indeks glikemiczny dynia ma wysoki (IG=75), dlatego nie jest wskazana dla diabetyków. Najlepiej jeść dynię dojrzałą i pięknie wybarwioną - im bardziej pomarańczowy miąższ, tym więcej zawiera witamin B1, PP i karotenu."
informacje pochodzą ze strony poradnikzdrowie.pl

Dynia – wartości odżywcze, witaminy i minerały

Dynia jest niskokaloryczna (10 dag to 28 kcal), bogata w B-karoten (426 μg witaminy A w 100 g - dzienna norma dla dzieci i połowa zapotrzebowania dorosłych), ma sporo potasu (340 mg/100 g), wapnia (21 mg), fosforu (44 mg) i witamin z grupy B, zwłaszcza witaminy B2 (0,11 mg - ok. 10% dziennego zapotrzebowania), do tego jest zupełnie pozbawiona sodu. Dlatego dynia pomaga w odchudzaniu i leczeniu nadciśnienia. Działa odkwaszająco na organizm, wzmacnia układ odpornościowy. I co ważne, nawet po ugotowaniu nie traci cennych właściwości. Indeks glikemiczny dynia ma wysoki (IG=75), dlatego nie jest wskazana dla diabetyków. Najlepiej jeść dynię dojrzałą i pięknie wybarwioną - im bardziej pomarańczowy miąższ, tym więcej zawiera witamin B1, PP i karotenu.


http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/dynia-wartosci-odzywcze-i-wlasciwosci-lecznicze-dyni_40037.html
Step 0.
Uzbroić się w czas i dużo energii

Step 1.
Bierzemy nóż największy i najostrzejszy jaki mamy i tniemy powoli tą rudą jędze na pół



Step 2.
Wydrążamy ze środka miąższ z pestkami, ale nie wyrzucamy! Wybieramy pestki i suszymy na papierze, potem jak znalazł do sałatki



Step 3. 
Tniemy na mniejsze części jak arbuza



Step 4.
Obieramy nożem "ze szparką" "jarzyniakiem" (jak kto woli) twardą skórkę;  kroimy na jeszcze mniejsze części jeśli szykujemy się do robienia purée (dla nas to mała praca a nasz blender wyśle nam w podziękowaniu laurkę)



♥ Po co w ogóle purée
Tak jak przeglądałam przepisy to purée dyniowe jest podstawą w wielu przepisach z dynią. Ciasta, chleby, muffinki, zupy, kremy, przetwory. Jest to tak na prawdę punkt wyjścia i basic do wielu potraw. Szczególnie dzięki przetworom możemy "zaimpregnować" nasze warzywo i z powodzeniem korzystać sobie z niego do kolejnego sezonu, więc warto opanować tą sztukę

Dynia – wartości odżywcze, witaminy i minerały

Dynia jest niskokaloryczna (10 dag to 28 kcal), bogata w B-karoten (426 μg witaminy A w 100 g - dzienna norma dla dzieci i połowa zapotrzebowania dorosłych), ma sporo potasu (340 mg/100 g), wapnia (21 mg), fosforu (44 mg) i witamin z grupy B, zwłaszcza witaminy B2 (0,11 mg - ok. 10% dziennego zapotrzebowania), do tego jest zupełnie pozbawiona sodu. Dlatego dynia pomaga w odchudzaniu i leczeniu nadciśnienia. Działa odkwaszająco na organizm, wzmacnia układ odpornościowy. I co ważne, nawet po ugotowaniu nie traci cennych właściwości. Indeks glikemiczny dynia ma wysoki (IG=75), dlatego nie jest wskazana dla diabetyków. Najlepiej jeść dynię dojrzałą i pięknie wybarwioną - im bardziej pomarańczowy miąższ, tym więcej zawiera witamin B1, PP i karotenu.


http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/dynia-wartosci-odzywcze-i-wlasciwosci-lecznicze-dyni_40037.html

♥ Purée gotowane
Moim zdaniem najlepsze, najmniej pracy i wychodzi taniej jeśli ktoś ma piekarnik elektryczny. Kawałki dyni wrzucamy do garnka z małą ilością wody i gotujmy jakieś 30-40 minut, sprawdzamy czy jest wystarczająco miękkie, aby przeszedł przez nasz blender i gotowe. Oczywiście można się bawić z sitem, ale szczerze nie polecam, dla mnie efekt ten sam, a zbyt duży nakład niepotrzebnej pracy i czasu jeśli mamy w domu blender. Uwaga: jeśli jest za dużo wody, to polecam odstawić na kilka godzin, albo nawet przez noc przez sitko aby obciekła woda.



♥ Purée pieczone

Jest na to kilka szkół. Tj. na naczyniu żaroodpornym rozwinąć folię aluminiową wysypać kawałki dyni polać wodą i piec w temp 180-200 stopni przez 45-60minut, aż będzie miękka, ewentualnie wrzucić wszystko do rękawa do pieczenia z małą ilością oliwy i tak piec. I albo przetrzeć przez sito albo blenderować i ewentualnie odsączyć. 

 

A jak wyglądało Wasze pierwsze doświadczenie z dynią?



Dynia – wartości odżywcze, witaminy i minerały

Dynia jest niskokaloryczna (10 dag to 28 kcal), bogata w B-karoten (426 μg witaminy A w 100 g - dzienna norma dla dzieci i połowa zapotrzebowania dorosłych), ma sporo potasu (340 mg/100 g), wapnia (21 mg), fosforu (44 mg) i witamin z grupy B, zwłaszcza witaminy B2 (0,11 mg - ok. 10% dziennego zapotrzebowania), do tego jest zupełnie pozbawiona sodu. Dlatego dynia pomaga w odchudzaniu i leczeniu nadciśnienia. Działa odkwaszająco na organizm, wzmacnia układ odpornościowy. I co ważne, nawet po ugotowaniu nie traci cennych właściwości. Indeks glikemiczny dynia ma wysoki (IG=75), dlatego nie jest wskazana dla diabetyków. Najlepiej jeść dynię dojrzałą i pięknie wybarwioną - im bardziej pomarańczowy miąższ, tym więcej zawiera witamin B1, PP i karotenu.


http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/dynia-wartosci-odzywcze-i-wlasciwosci-lecznicze-dyni_40037.html

WzDynia – wartości odżywcze, witaminy i minerały

Dynia jest niskokaloryczna (10 dag to 28 kcal), bogata w B-karoten (426 μg witaminy A w 100 g - dzienna norma dla dzieci i połowa zapotrzebowania dorosłych), ma sporo potasu (340 mg/100 g), wapnia (21 mg), fosforu (44 mg) i witamin z grupy B, zwłaszcza witaminy B2 (0,11 mg - ok. 10% dziennego zapotrzebowania), do tego jest zupełnie pozbawiona sodu. Dlatego dynia pomaga w odchudzaniu i leczeniu nadciśnienia. Działa odkwaszająco na organizm, wzmacnia układ odpornościowy. I co ważne, nawet po ugotowaniu nie traci cennych właściwości. Indeks glikemiczny dynia ma wysoki (IG=75), dlatego nie jest wskazana dla diabetyków. Najlepiej jeść dynię dojrzałą i pięknie wybarwioną - im bardziej pomarańczowy miąższ, tym więcej zawiera witamin B1, PP i karotenu.


http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/dynia-wartosci-odzywcze-i-wlasciwosci-lecznicze-dyni_40037.htmls

Dynia – wartości odżywcze, witaminy i minerały

Dynia jest niskokaloryczna (10 dag to 28 kcal), bogata w B-karoten (426 μg witaminy A w 100 g - dzienna norma dla dzieci i połowa zapotrzebowania dorosłych), ma sporo potasu (340 mg/100 g), wapnia (21 mg), fosforu (44 mg) i witamin z grupy B, zwłaszcza witaminy B2 (0,11 mg - ok. 10% dziennego zapotrzebowania), do tego jest zupełnie pozbawiona sodu. Dlatego dynia pomaga w odchudzaniu i leczeniu nadciśnienia. Działa odkwaszająco na organizm, wzmacnia układ odpornościowy. I co ważne, nawet po ugotowaniu nie traci cennych właściwości. Indeks glikemiczny dynia ma wysoki (IG=75), dlatego nie jest wskazana dla diabetyków. Najlepiej jeść dynię dojrzałą i pięknie wybarwioną - im bardziej pomarańczowy miąższ, tym więcej zawiera witamin B1, PP i karotenu.


http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/dynia-wartosci-odzywcze-i-wlasciwosci-lecznicze-dyni_40037.html

Dynia – wartości odżywcze, witaminy i minerały

Dynia jest niskokaloryczna (10 dag to 28 kcal), bogata w B-karoten (426 μg witaminy A w 100 g - dzienna norma dla dzieci i połowa zapotrzebowania dorosłych), ma sporo potasu (340 mg/100 g), wapnia (21 mg), fosforu (44 mg) i witamin z grupy B, zwłaszcza witaminy B2 (0,11 mg - ok. 10% dziennego zapotrzebowania), do tego jest zupełnie pozbawiona sodu. Dlatego dynia pomaga w odchudzaniu i leczeniu nadciśnienia. Działa odkwaszająco na organizm, wzmacnia układ odpornościowy. I co ważne, nawet po ugotowaniu nie traci cennych właściwości. Indeks glikemiczny dynia ma wysoki (IG=75), dlatego nie jest wskazana dla diabetyków. Najlepiej jeść dynię dojrzałą i pięknie wybarwioną - im bardziej pomarańczowy miąższ, tym więcej zawiera witamin B1, PP i karotenu.


http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/dynia-wartosci-odzywcze-i-wlasciwosci-lecznicze-dyni_40037.html

Dynia – wartości odżywcze, witaminy i minerały

Dynia jest niskokaloryczna (10 dag to 28 kcal), bogata w B-karoten (426 μg witaminy A w 100 g - dzienna norma dla dzieci i połowa zapotrzebowania dorosłych), ma sporo potasu (340 mg/100 g), wapnia (21 mg), fosforu (44 mg) i witamin z grupy B, zwłaszcza witaminy B2 (0,11 mg - ok. 10% dziennego zapotrzebowania), do tego jest zupełnie pozbawiona sodu. Dlatego dynia pomaga w odchudzaniu i leczeniu nadciśnienia. Działa odkwaszająco na organizm, wzmacnia układ odpornościowy. I co ważne, nawet po ugotowaniu nie traci cennych właściwości. Indeks glikemiczny dynia ma wysoki (IG=75), dlatego nie jest wskazana dla diabetyków. Najlepiej jeść dynię dojrzałą i pięknie wybarwioną - im bardziej pomarańczowy miąższ, tym więcej zawiera witamin B1, PP i karotenu.


http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/dynia-wartosci-odzywcze-i-wlasciwosci-lecznicze-dyni_40037.html

2 komentarze :

  1. Oooo matko. Ja w tym miesiącu też miałam swój pierwszy raz z dynią. To była masakra :D W ogóle nie wiedziałam jak się za to zabrać. Byłam bardziej brudna niż to tego warte :D Ale... nie wylądowałam na SORze z odciętą ręką więc sądzę, że nawet tak źle nie było :D Ja ugotowałam do miękka dynię, a puree którego nie wykorzystałam zamroziłam. Będzie w zimie ciasto dyniowe, oj będzieeee :) Buziaki!

    OdpowiedzUsuń