wtorek, 13 września 2016

Ciągle głodna? W tym leży przyczyna!


Otwierasz lodówkę, lookasz do środka, zamykasz, wracasz do pokoju. I znowu na nieświadomce do lodówki, lookasz do środka. Dziwisz się, że jesteś głodna, nawet jeśli przed chwilą porządnie jadłaś? Powodów może być kilka. Oto kilka z nich:



1. Binge watching
Telewizor, laptop włączony. Ulubiony serial odpalony i już można zacząć sesje kompulsywnego oglądania seriali. I jak na zawołanie robimy się głodni. W czasie gdy oglądamy „The Walking Dead“ mózg jest w pełni zaangażowany i emocjonalnie jesteśmy gotowi do ucieczki przed zombiakami. A serio? Czujemy adrenaline. W epoce kamienia łupanego takie zachowania pomagało nam przetrwać. Jeśli niebezpieczeństwo trwało dłużej spalaliśmy kalorie w trakcie ucieczki, a utraconą energię musieliśmy później dostarczyć. Problem: przed telewizorem nie spalamy prawie żadnych kalorii, a podwyższona adrenalina zostawia mimo wszystko głód.

2. Podjadanie
Często podsuwamy sobie talerz z lunchem albo kolacją, gdy siedzimy przed komputerem, albo telewizorem. Oszczędzamy wprawdzie czas, ale jest to niezdrowe. Magazyn naukowy „American Journal of Clinical Nutrition“ informuje, że w badaniu, osoby jedzące przed komputerem jadły dwa razy więcej od osób siedzących przy stole. Poza tym, nie wiedziały co jadły, gdyż robiły to podświadomie. W rezultacie byli też szybciej głodni. Zatem: Ludzie, w trakcie przerwy wychodzicie z biura i siadajcie do stołu!

3. Za mało wody
Częstym powodem, że jemy więcej niż musimy to fakt, że mylimy pragnienie z głodem. Dlatego też warto mieć przy sobie butelkę wody w pogotowiu. I jeśli przyjedzie „głód” to najpierw weź kilka łyków wody a sprawa może sama się załatwi.

4. Gumy do żucia
Żujesz gumy i czujesz, że jakoś odechciewa się jeść -fajnie. Żołądek cieszy się i myśli, że zaraz dostanie jedzenie. Ale ono nie przychodzi a mądry organ zaczyna się denerwować. Zacznie się burczenie i prawdziwy głód. Dlatego lepiej zrezygnować z intensywnego żucia gum. Lepiej wypić wodę z miętą, która odświeża, a nie rozdrażnia żołądka.

5. Słodkie śniadanie
Jesz śniadanie a po godzinie znowu jesteś głodna? Może dlatego, że jadłaś na słodko? Poziom cukru gwałtownie wzrasta, po czym spada i cały dzień skacze jak kolejka górska. Rozwiązanie: zrezygnuj z cukru do kawy, a w śniadaniu staraj się zawrzeć zdrowe białka i tłuszcze. Dobre śniadanie to na przykład twaróg z owocami, albo omlet z awokado.

6. Rutyna
Wiele osób nagradza się jedzeniem. Jeśli na przykład po stresującym dniu w pracy wracamy do domu i automatycznie chwytamy po coś do jedzenia, to wiedz, że coś się dzieje. Żołądek szybko się programuje i czeka na codzienny rytuał. Tak się ustawia głód. Taką rutynę można jednak przerwać, to wymaga jednak cierpliwości. Na przykład: postaraj się zastąpić sobie nagrodę w jakiś inny sposób. Polecam niesłodzoną herbatę, głaskanie Pudla, kąpiel, albo masaż.

7. Za mało snu
Wiele badań wykazało, że osoby które za mało śpią, tyją. Brak snu powoduje, że mózg wyrzuca hormon greliny, który powoduje apetyt na słodkie, słone lub produkty zawierające skrobię.

8. Produkty low-fat
Tłuszcz tuczy! Ten mit został już dawno obalony. Mimo to na półkach w supermarketach jest pełno produktów o niskiej zawartości tłuszczu, które walą po oczach dużym napisem "LIGHT". Dietetycy ostrzegają przed tymi produktami. Często zamiast tego zawierają one ukryty cukier. Przecież ser bez tłuszczu musi jakoś smakować. Dlatego też nie zaszkodzi, czytać etykiety swoich ulubionych fit-porduktów.

9. Zimno
Czy masz zimą większą ochotę na jedzenie? Nie, to nie jest jakieś urojenie, złudzenie, czy wymówka, tylko naukowo potwierdzony fakt. Naukowcy z Uniwersytetu Medical School w Massachusetts, że w zimne dni spożywamy 86kalorii więcej niż normalnie. Tym bardziej ważne jest aby jesienią i zimą więcej się ruszać i dbać o jakość produktów, które spożywamy.







3 komentarze:

  1. Dzięki za przydatny artykuł. Dlatego dobrze zbilansowana i suplementowana dieta jest podstawą. Chodzimy wtedy syci i nie podjadamy:)
    Zapraszam też do mnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że artykuł się przydał. :)

      Usuń
  2. Heh punkt 3 :D Często jak chodzę głodna i nic nie wymyślę, co mogłabym zjeść, to biorę szklankę wody i zaczynam pić i przechodzi głód :D Świetny artykuł! ;D

    OdpowiedzUsuń