środa, 21 marca 2018

Piłka gimnastyczna w biurze! Jak siedzieć aby było dobrze?

Siedzenie na piłce nie jest łatwe. Na początku już po kilku minutach mamy ochotę ją wyrzucić w kąt, albo walnąć nią szefa (nie polecam) i usiąść z powrotem na naszym fotelu. Nie ma w tym absolutnie nic złego, czas siedzenia na piłce można sobie systematycznie wydłużać. W końcu chodzi o to aby było nam wygodnie i robić to dobrze technicznie, a nie na siłę. Jak wybrać piłkę, jak ustawić się z nią przy biurku - dowiecie się w tym poście.

Zalety siedzenia na piłce
Siedzenie na piłce gimnastycznej jest o tyle zdrowe, że instynktownie musisz udaremniać piłce, aby uciekała spod tyłka. Automatycznie przyjmujesz dobrą pozycję, która sprzyja też Twoim mięśniom pleców dużo bardziej niż nieruchome siedzenie na krześle. Warto też się pobujać co jakiś czas na piłce, aby rozruszać mięśnie i złapać balans.

Dodatkowo spalamy też minimalnie więcej kalorii.

Podczas siedzenia na piłce wzmacniamy mięśnie głębokie brzucha, miednicy oraz grzbietu. Co pomaga nam zadbać o zdrowy kręgosłup.

Rozmiar piłki ma znaczenie
Jeśli jesteś jesteś wyższa niż 1,65 m a niższa niż 1,75 m średnica piłki powinna mieć wtedy co najmniej 65 cm. Większe piłki np. takie o średnicy 75 cm wchodzą do akcji jeśli jesteś wyższa niż 1,79 m.

Jak długo siedzieć?
Jest wiele szkół. Jedna mówi siedź na piłce maksymalnie 1/3 całego czasu jaki spędzasz przy biurku. To znaczy, że jeśli pracujesz osiem godzin, to na piłce spędzasz maksymalnie 2,5h. Z drugiej strony jeśli masz zdrowy kręgosłup, plecy i dyski to właściwie nic nie stoi na przeszkodzie, aby siedzieć cały dzień. Tylko pamiętaj w ten sposób możesz przemęczyć ciało. Ja osobiście jestem zwolenniczką słuchania własnego ciała dlatego gdy tylko się zmęczę, albo łapie się na złej postawie robię sobie przerwę.
Z racji tego, że nasz mózg z rana potrzebuje coś na rozruch, warto jako pierwsze siedzenie wybrać właśnie piłkę.

Czy dobrze siedzę?
Jeśli wieczorem przed położeniem się spać, będziesz odczuwać ból w mięśniach karkowych po dniu spędzonym na piłce to znak, że musisz bardziej skoncentrować się na technice.

Inne czynniki o które trzeba zadbać
Oprócz wszystkiego co napisałam ważne jest ustawienie monitora, nie może być tak, że nagle będziesz za daleko lub blisko niego. Nie możesz też mieć kłopotów z pisaniem na klawiaturze, np. siedzisz za nisko i unosisz łokcie lub za wysoko i pochylasz się nad biurkiem.
Piłka musi być tak napompowana abyśmy się w nią nie zapadali, a  nasze biodra nie były niżej od kolan.

Zdaję sobie sprawę, że praca biurowa na piłce nie jest dla każdego. Trzeba na prawdę dobrze zadbać o wysokość piłki, biurka, odległość od klawiatury i uwzględnić nasz obecny stan zdrowia, aby piłkowanie w pracy działo korzystnie na naszą.



7 komentarzy:

  1. Też myślałam o tym żeby pracować siedząc na piłce! Ale by się chyba u mnie w pracy uśmiali :D W każdym razie staram się z nią ćwiczyć w domu, a to już chociaż coś.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja akurat nie mam miejsca na piłkę w domu, jak już rurkę postawiłam. Ale w pracy spisuje się świetnie :)

      Usuń
  2. Świetne rozwiązanie! Zdecydowanie warto wyćwiczyć sobie taki nawyk jeśli tylko mamy możliwość siedzieć w pracy na piłce :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ze zwykłej nudy siedzenia ciągle na krześle sięgam po piłkę. Bardzo łatwo jest zacząć.
      Pozdrawiam z piłki :)

      Usuń
    2. Świetna sprawa z taką piłką. Muszę wypróbować.

      Usuń