poniedziałek, 3 czerwca 2019

Najlepsze aktywności na obniżenie poziomu stresu

Dlaczego stres tak bardzo oddziałuje na ciało? Czy ch*jowy poniedziałek i kłótnie z partnerem nie wystarczy przepracować w głowie, czy konieczne jest jeszcze przerzucenie żelastwa na siłowni? Dlaczego mówi się, że bóle głowy, mdłości, czy kołatanie serca mają związek z tym co rozgrywa się w naszej głowie? No i co trenować, aby odzyskać balans? O tym wszystkim przeczytasz w poniższym poście. 

Przypomnij sobie tylko sytuację, w której od dłuższego czasu nagromadzony stres nie znajdywał ujścia, jakiegoś wentylka. Jak długo dało się funkcjonować pod takim ciśnieniem? Tydzień, dwa, miesiąc, pół roku? Gratuluję, ja po trzech dniach mam ochotę zabić człowieka, którym się staję. 

Aby zrozumieć, dlaczego stres ma tak ogromny wpływ na nasze życie, cofnijmy się mentalnie do czasów gdy ludzie pierwotni rzucali kamieniami w dinozaury [sic!], albo polowali na mamuty. Wtedy stresem była dla nas walka, a nie call z szefem, czy siedzenie osiem godzin za biurkiem i jedzenie z pudełka. Nawet jeśli te dwie wizje na pierwszy rzut oka wydają się być zbyt odległe - obie sytuacje są czynnikami stresowymi, na które nasz organizm reaguje dokładnie tak samo: uwalnia adrenalinę. Przy czym gdy dzikie osiłki już dawno spożytkowały tę dodatkową energię na ucieczkę lub walkę, my dalej siedzimy przy biurku lub co najwyżej drepczemy trochę po kuchni 2x2 scrollując Instagram. Co się dzieje dalej? Adrenalina zwiększa ciśnienie krwi i tętno, a jednocześnie rozszerza oskrzela i podnosi poziom cukru we krwi. Jeśli ruch nie następuje następuje nadprodukcja adrenaliny, która trwale uszkadza nasze serce i krążenie. Ergo: Ćwiczenia mogą pomóc nam się odstresować, zredukować napięcie i niepokój. A ten błogi stan odprężenia po intensywnym treningu może trwać nawet do 24-28 godzin.

Co ćwiczyć?
Generalnie każda aktywność jest dobra, o ile sprawia ona nam satysfakcję i można ją wykonywać regularnie. Niemniej jest kilka rodzajów aktywności, które zasługują na szczególną uwagę w zależności od tego jaki rodzaj stresu nam towarzyszy na co dzień. Inaczej będzie chciała odstresować się matka sześcioraczków, pracownik w call centre, a inaczej freelancer czy prezes firmy. 

Sporty zespołowe

Jeśli zawodowo zaszywasz się w swojej jaskini na dwanaście godzin, nie pracujesz z ludźmi, o wszystkim podejmujesz samodzielnie, to warto dla równowagi zmierzyć się z przeciwnikiem w grupie lub we dwójkę. Idealnym rozwiązaniem jest zatem koszykówka, piłka nożna czy siatkówka. Nie trzeba mieć wyszukanego miejsca wystarczy kosz, bramka czy siatka. Trening można wykonać wykonać nawet na plaży, co dodatkowo męczy. Nic jednak bardziej nie zmotywuje do pracy i treningów jak cel, którym może być na przykład turniej siatkowy. Na tej stronie znajdziesz mnóstwo ciekawych wydarzeń dla amatorów - monta. Warte uwagi są Decathlon turniej mixtów 2019 oraz Davidoff Beach Volleyball Cup 2019.

Sporty walki 

Mówiąc "muszę się wyżyć" wyobrażam sobie osobę która wali bez opamiętania w worek treningowy. Oczywiście jest to rozwiązanie, bo co raz więcej nowych siłowni w miastach ma w swoim wyposażeniu sprzęt do boksu. Jest popyt, jest i podaż. Jeśli chcemy jednak, aby nasze ruchy miały ręce i nogi, a przy zależy nam na udoskonaleniu koncentracji i zdolności reakcji to fajnym pomysłem są zajęcia grupowe. Czasem można mieć opory przed okładaniem partnera, to w takim przypadku poszukaj w okolicy zajęć fitness z elementami kickboxu. 

Piesze wędrówki

Nie brakuje badań, które potwierdzają wpływ natury na nasze samopoczucie. I nie mam na myśli przechadzki po betonowym osiedlu, ale spacer po lesie. Sprytni Japończycy rozwinęli nawet medycynę leśną. Shinrin-yoku (dosłownie kąpiel leśna) to sztuka i teoria ćpania lasu, aby być zdrowszym, szczęśliwszym i spokojniejszym - czyli dokładnie to czego tak bardzo potrzebujemy. Austriacki biolog i autor książki „Der Biophilia-Effekt – Heilung aus dem Wald” Clemens Arvaya twierdzi, że naturalnym jest dla człowieka spędzanie dużej ilości czasu na świeżym powietrzu. Przebywanie na łonie natury nie tylko uspokaja umysł, lecz także może naprawdę pomagać w zapobieganiu chorobom i ich leczeniu. Także jogging, turystyka, rower lub nordic walking po ścieżkach leśnych wyciszy dogłębnie oraz dotlenieni mózg tak, że na pewno szybko się zaśnie. Ja za to, jako Kaszub z krwi i kości, preferuję jako alternatywę jodowanie się poprzez spacery po plaży. Oczywiście tylko po sezonie, gdy wszystkie parawany wrócą już szczęśliwie do swoich miast. Warto wiedzieć, że jod jest pierwiastkiem, który wchodzi w skład hormonów tarczycy, które odpowiadają m.in. za regulację przemiany materii oraz rozwój i funkcjonowanie układu nerwowego.

Pływanie

Dalej zostajemy w bliskości z naturą, bowiem woda jest nieodłączną częścią naszego życia, a do tego z powodzeniem można szukać w niej ukojenia dla zszarganych nerwów. Oczywiście, o ile nie wybierasz się na basen w weekend w godzinach szczytu. Wtedy to,  zamiast z zamkniętymi oczami popływać na plecach możesz co najwyżej popaplać się w baseniku przy okrzykach dzieci. Lekki stan nieważkości, który daje woda pozwala na odciążenie stanów osobom, które pracują fizycznie, ale jest też doskonałym wsparciem na bóle pleców związane z siedzącym trybem. Ważne jest wybranie swojego rodzaju aktywności. Dla jednych resetem będą ćwiczenia w grupie na Aqua Aerobicu, ale innych sprint, lub porobienie długości basenu w swoim stylu i tempie. 

Joga

Joga należy do klasycznego sportu antystresowego, więc nie mogło zabraknąć jej w tym zestawieniu. Dla mnie joga nie mogłaby być główną aktywnością, z racji stosunkowo małej intensywności, ale jako uzupełnienie, w okresach najbardziej stresujących spełnia się doskonale. Wyciszenie, skupienie na oddechu, stabilizacja są tak naturalnymi czynnościami, że aż trudno uwierzyć, że wykonywanie kolejno asan po sobie, może mieć tak odprężający wpływ na ciało i samopoczucie.



A jaką aktywność Wy wybieracie, aby wyżyć się lub wyciszyć po dniu pełnym udręki?


6 komentarzy:

  1. Odpowiedzi
    1. Ja w tym sezonie mam zamiar zrobić na rowerze trasę Puck - Hel i z powrotem czyli jakieś 86km. Będę pewnie długo po tym dochodzić do siebie :D

      Usuń
  2. Przydatne informacje, dzięki trzeba potrenować :)

    OdpowiedzUsuń
  3. W moim przypadku, bardzo mi pomaga pływanie. Jeśli nie udało się zapisać na basen, to rowerek i w drogę :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Aktywność fizyczna najlepszym lekarstwem na nadmiar stresu

    OdpowiedzUsuń